Ismeretterjesztés a sportrovatban – amit az Eneosról és a motorsportról tudni kell
Motorsport a tavasz első hírnöke
Mióta beköszöntött a nyár, egyre több és több sporthír tudok olvasni az európai pályákról. Mert hát focit lehet űzni fedett stadionban is, de az igazi sportok, mint a Forma-1 vagy a motorversenyzés csak a jó idővel együtt térnek vissza lassan a köztudatba és az újságokba. Amikor az igény megvan már rá, hogy olvashassuk az eredményeket, de esetleg az elhúzódó esőzések miatt még mindig nem volt olyan igazán érdekes, nagy verseny, akkor pedig jönnek az ismeretterjesztő cikkek. Az első nagy átszervezett MotoGP verseny helyett például rögtön az Eneosról és a motorolajok hasznáról olvashattam egy cikket.
Persze nincs baj azzal, hogyha az ember a kedvenc sportjáról egy kicsit művelődik, de eleinte azért nem örültem neki, hogy az eredmények helyett az Eneos került előtérbe, és még úgy is gondoltam, hogy erre a plusz tudásra nekem nincs is szükségem. Ezért félre is dobtam az újságot, egészen addig, amíg az első verseny le nem ment, és meg nem nyugodtam.
Motorolaj a gyakorlatban
A motorversenyt végigizgultam, rég nem volt ilyen érdekes futam a tévében. Közben azonban, talán az újságcikk miatt, már olyanokra is figyeltem, hogy milyen műszaki jellemzőket mondanak a járművekről: természetesen azért, mert itt is mindig újra és újra előjöttek a motorolajok.
Az egyik versenyzőnél például arra is volt a kommentátoroknak ideje, hogy elemezze az a motorolaj adalékainak az összetételét: állítása szerint a csapat műszaki emberei rengeteg időt töltöttek azzal, hogy olyan arányban sikerüljön összerakniuk a keveréket, hogy az tökéletes teljesítményt biztosítson az alatt a pár óra alatt, amíg a verseny tart. Ez egy viszonylag rövid idejű, de szélsőséges terhelést jelent, nagyon nagy sebességekkel és rengeteg, a motorban ébredő erővel – hatalmas kihívás, hogy ilyen speciális helyzetre is megtalálják a jó összetételt.
Mivel itt már rájöttem, hogy nem értek annyira jól a témához, ezért úgy döntöttem, előkeresem a múlt héten kapott újságomat, és elolvasom belőle az ide kapcsolódó ismertető részt. Mivel az éles pályán is, a bemondó szerint Eneos motorolajt alkalmaztak, és abba kevertek adalékokat, ezért úgy gondoltam, az arról szóló cikk tökéletes kiindulási alap lesz számomra.
Eneosról a média minden részében
A cikk nagyon jól összefoglalta még nekem, a témában teljesen zöldfülűnek számítónak is, hogy miért fontosak a motorolajok, és miért nem mindegy, hogy milyen adalékokat használunk hozzá, így minden tiszteletem az írójáé.
Mint ahogy számomra világossá vált, a motorolaj elsődleges feladata az, hogy a súrlódástól, kopástól védje a motor alkatrészeit, így ne romoljon azok állapota a fokozott igénybevétel alatt se. Nyilván, hogyha egy olyan speciálisan versenyre tervezett járműről van szó, mint egy sportmotor, akkor ez meg valósabb problémát jelent, még nagyobbak a veszélyei annak, hogy a motor idő előtt tönkremegy az extrém terhelés miatt.
Ennek elkerülése végett ilyenkor a már amúgy is jó minőségű motorolaj alapba (ami jelen esetben az Eneost jelenti) még több adalékot is kevernek, ami megváltoztathatja annak viszkozitását és egyéb tulajdonságait, hogy minél kedvezőbb hatásokat lehessen elérni.
Másik fontos szerepe a motorolajnak például a hő elvezetése, ami nem kevésbé fontos, és nem kevésbé nehéz dolog – ennek is megvan a saját fizikája és kémiája, amihez én már nem is értek, és a cikk se tér ki rá.
Eneos a hétköznapokban
Végül nagyon hálás voltam, hogy elolvastam az ismeretterjesztő cikket, de egyetlen infó, ami nekem még lényeges volt, hiányzott belőle: én honnan fogok tudni ilyen jó minőségű motorolajt és adalékokat szerezni?
Végül utánajártam, és találtam helyet, ahonnan jómagam is beszerezhetem az autómhoz szükséges Eneos olajt, illetve bármilyen más kiegészítőt, ami kellhet.
Nyilván, egyrészről arra kell figyelnem, hogy ne ugyanazt vegyem, amiről olvastam, hisz az elsősorban motorok olajozásához jó. Azt pedig a cikkben is hangsúlyozták, hogy az adalékokat ne kezdjem el én, minden előismeret nélkül hozzáadni: itt, hogyha meggondolatlanul öntöm össze a hozzávalókat, nagyon könnyen el is tudok rontani bármit, és akár egy sokkal rosszabb minőségű olajt keverhetek magamnak, mint amit eredetileg vettem.
Nem lehettem tehát mindenható a motorolajok területén egyetlen cikktől – de legalább már odáig eljutottam, hogy tudom, hogy egy verseny közben miről beszélnek a kommentátorok, és a saját kocsimat is jól tudom majd gondozni.